Co oznaczał słowo człowiek?
W Słowniku języka polskiego znajdziemy określeni, iż
człowiek to:
" I
1. «istota żywa wyróżniająca się najwyższym stopniem rozwoju psychiki i życia społecznego»
2. «reprezentant najlepszych cech ludzkich»
3. «osoba dorosła»
4. pot. «pracownik fizyczny»
• człowieczy • człowieczyskoczłowiek II pot. «w funkcji zaimka osobowego: ja, lub w funkcji zaimków nieokreślonych: ktoś, ktokolwiek» "(https://sjp.pwn.pl/szukaj/cz%C5%82owiek.html).
Jakimi cechami musi charakteryzować człowiek - zgodnie ze wskazaniem, jest to "istota żywa wyróżniająca się najwyższym stopniem rozwoju psychiki i życia społecznego".
Problemem tym zajmuje się nurt określany personalizmem:
"1. «koncepcje filozoficzne przyjmujące za punkt wyjścia problematykę osobowości ludzkiej pojmowanej jako byt natury duchowej»
2. «kierunek psychologiczny, według którego różne funkcje psychiczne są ściśle ze sobą związane» (https://sjp.pwn.pl/slowniki/personalizm.html).
Podejście personalistyczne jest jednym, z źródłowych kierunków, wskazujących na rolę ucznia, podopiecznego w systemie kształcenia i wychowania. W związku z tym, iż mamy różne kierunki w obrębie podejścia - np. spirytualistyczny i pozytywistyczny.
Zapoznaj się z podejściem personalizmem egzystencjonalnym ks. prof dr hab. Janusza Tarnowskiego - w książce B. Śliwreskiego pt. Współczesne teorie i nurty wychowania.
Zapoznaj się z artykułem s. prof. Barbary Hyrowicz (w załączeniu).
- Nauczyciel: Jacek Błeszyński