Informacje ogólne

Kurs archiwalny

Idea projektu

Projekt "Prawo autorskie dla bibliotekarzy" jest to kurs e-learningowy zaprojektowany w roku 2010 przez Berkman Center for Internet & Society (Harvard University) - tryb dostępu: http://cyber.law.harvard.edu/ na prośbę międzynarodowej organizacji Electronic Information for Libraries (EIFL) - tryb dostępu: http://www.eifl.net/, konsorcjum bibliotek z 50 krajów w Afryce, Azji i Europie. Celem projektu jest zapewnienie bibliotekarzom z krajów rozwijających się dostępu do wiedzy związanej z prawami autorskimi w różnych systemach prawnych.
W roku 2012 za zgodą właścicieli kurs został przetłumaczony na język polski i dostosowany do realiów prawnych Polski.
Dziś w roku 2019 jest już kursem archiwalnym, niektóre jego treści są nadal aktualne, inne powinny być ponownie przejrzane i zmienione ze względu na zmiany prawa autorskiego na poziomie Europy i Polski. Dlatego zaleca się ostrożne korzystanie z kursu. 

Głównymi zagadnieniami, które omawia kurs są:
  • zasady ogólne prawa autorskiego;
  • szczegółowe kwestie prawnoautorskie z uwzględnieniem działalności bibliotek;
  • możliwość jak najefektywniejszego uczestniczenia przez bibliotekarzy w procesie interpretowania i kształtowania praw autorskich w przyszłości.

Jak korzystać z kursu?

Materiały szkoleniowe z tego kursu mogą zostać wykorzystane na trzy różne sposoby.

I. Mogą stanowić podstawę do samodzielnej nauki. Bibliotekarz może czytać kolejne moduły lub skupić się tylko na wybranych, które zawierają interesujące go treści.

II. Mogą być przydatne w prowadzeniu tradycyjnego kursu. W tym przypadku wykładowca ustala tempo i kolejność korzystania z poszczególnych modułów. Szczególnie pomocne, dla uczestnika, mogą okazać się zadania dodatkowe (umieszczone w każdym module, pod koniec strony). Ponadto wykładowca może zdefiniować własne pytania oraz zadania dodatkowe.

III. Mogą być wykorzystane w ramach nauki online (e-learning). W tym przypadku wykładowca nie tylko ustala tempo i kolejność korzystania z poszczególnych modułów, ale także sprawuje nadzór nad uczestnikami. Pomocnym narzędziem może okazać się platforma dyskusyjna Rotisserie (wersja angielska), opracowana przez Berkman Centre. Instrukcja (wersja angielska) dla wykładowców dotycząca korzystania z Rotisserie jest pod adresem http://cyber.law.harvard.edu/copyrightforlibrarians/How_to_prepare_a_Rotisserie_session . Instrukcja (wersja angielska) wyjaśniająca uczniom (bibliotekarzom) sposób rejestracji i korzystania z Rotisserie jest dostępna pod adresem http://cyber.law.harvard.edu/copyrightforlibrarians/Information_about_the_Rotisserie_Session. System ten pozwala również na przeprowadzanie pomiędzy uczestnikami dyskusji odnośnie wykonywanych przez nich zadań. Dodatkowo zezwala na samodzielne zdefiniowanie nowych poleceń oraz pytań przez wykładowcę.

Poziomy nauczania

Materiały szkoleniowe zostały pogrupowane w 9 modułów tematycznych oraz "wprowadzenie" i "słownik pojęć". W każdym module znajdują się zasoby dodatkowe (literatura, orzecznictwo, linki). Układ modułów ma pomóc zarówno wykładowcy jak i uczestnikom samodzielnie uczestniczącym w kursie, w znalezieniu informacji, które ich najbardziej interesują. Materiały szkoleniowe można podzielić wg. jednego z 5 poziomów nauczania:

Poziom 1 - przeznaczony jest dla uczestników, którzy chcą zdobyć wiedzę z zakresu prawa autorskiego oraz dowiedzieć się o wpływie praw autorskich na pracę bibliotekarzy w różnych krajach z uwzględnieniem Polski. W tym celu należy przeczytać i wykonać zadania dodatkowe oraz przeczytać:
  • moduł 1;
  • moduł 2;
  • moduł 3;
  • moduł 4;
  • moduł 5;
  • moduł 6;
  • moduł 7.
Poziom 2 - przeznaczony jest dla uczestników, którzy są dodatkowo zainteresowani teorią prawa autorskiego oraz prawa autorskiego w ujęciu międzynarodowym. W tym celu należy przeczytać i wykonać zadania dodatkowe oraz przeczytać:
Poziom 3 - przeznaczony jest dla studentów, którzy mają ten przedmiot w danym semestrze lub dla uczestników, którzy chcą zgłębić wiedzę z zakresu praw autorskich oraz dowiedzieć się jakie ustawodawca ma trudności w udoskonalaniu i stosowaniu prawa autorskiego. W tym celu należy przeczytać i wykonać zadania dodatkowe oraz przeczytać:
  • Wprowadzenie;
  • Słowniczek;
  • Moduł 1-7;
  • Moduł 8 (rozdział 1-4, rozdział 7 i 9);
  • Moduł 9;
  • Dodatkowe zasoby oznaczone kolorem czerwonym.
Poziom 4 - przeznaczony jest dla osób, które zajmują się tą tematyką zawodow. W tym celu należy przeczytać i wykonać zadania dodatkowe oraz przeczytać:
  • Wprowadzenie;
  • Słowniczek;
  • Moduł 1-7;
  • Moduł 8 (rozdział 1-4, rozdział 7 i 9);
  • Moduł 9;
  • Dodatkowe zasoby oznaczone kolorem czerwonym oraz zielonym.
Poziom 5 - przeznaczony jest dla wykładowców, którzy przygotowują się do wykładania tego przedmiotu. W tym celu należy przeczytać i wykonać zadania dodatkowe oraz przeczytać:
  • Wprowadzenie.
  • Słowniczek.
  • Moduł 1-9.
  • Wszystkie dodatkowe zasoby oraz linki.

Jak korzystać z kursu w trybie off-line?

Istnieje możliwość korzystania z materiałów szkoleniowych w trybie off-line. W celu korzystania z kursu bez połączenia z Internetem lub wydrukowania materiałów szkoleniowych należy pobrać kurs przygotowany w formacie PDF. Można go wyświetlać w dowolnej przeglądarce plików PDF (Adobe Acrobat, Evince, GhostScript, Preview, etc).

Licencja


Materiały szkoleniowe przygotowane w ramach projektu są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY) - tryb dostępu: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/. Licencja ta umożliwia każdemu kto zgadza się z jej postanowieniami na wykorzystywanie, rozpowszechnianie, tłumaczenie, modyfikowanie i tworzenie własnych materiałów na podstawie już dostępnych treści z wyraźnym zaznaczeniem autorstwa kursu.

Wyłączenie odpowiedzialności

Kurs nie stanowi porady prawnej. Należy go traktować jako poradnik, który zawiera ogólne informacje na temat zasad prawa autorskiego w kraju uczestnika oraz w innych krajach. Stany faktyczne omówione w kursie mają charakter przykładowy i są punktem wyjścia dla objaśnienia określonych zagadnień. Rozpoznanie konkretnej sprawy wymaga zasięgnięcia porady prawnej u prawnika.

Jak pomóc w ulepszaniu kursu?

Liczymy na okresową aktualizację i doskonalenie tych materiałów. Zachęcamy uczestników kursu do wyrażania opinii. W razie natknięcia się na informacje wprowadzające w błąd lub zdezaktualizowane prosimy o zgłoszenie tego faktu. Mile widziane są także wszelkie sugestie dotyczące zarówno treści modułów jak i sposobu ich przedstawienia. Czekamy również na wszelkie informacje od bibliotekarzy na temat konkretnych kazusów oraz rozstrzygnięć.

Kurs został przetłumaczony i przystosowany dla polskich bibliotekarzy przez studentów prawa Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz studentów Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku w 2011 roku w ramach studenckiego projektu "Prawa autorskie dla Bibliotekarzy" koordynowanego przez Beatę Marek – prezesa Studenckiego Koła Naukowego Prawa Nowych Technologii. Opiekunem merytorycznym projektu jest dr Monika Wałachowska (WPiA UMK w Toruniu). Doradcami merytorycznymi są doktorantka Daria Gęsicka (WPiA UMK w Toruniu) oraz Magdalena Rutkowska (WP UWB).

Redaktorem merytorycznym jest Bożena Bednarek-Michalska z Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu.
Sugestie zmian i pomocy należy zgłaszać do niej na polski adres w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu e-mail: bozena@umk.pl.

Ostatnia modyfikacja: sobota, 9 listopad 2019, 03:40